ANA O
Metju Blejk
Roman Ana O, Metjua Blejka je vrhunski triler, osvežavajući i inovativni pristip ovom žanru. Razmatra pitanja krivice i profesionalne etike. Da li je osoba koja je zločin počinila u dubokom snu kriva ili ne? Da li se dokazi mogu smatrati validnim za ishod presude? Može li se i kada takvoj osobi upšte suditi?
„Misao je sama po sebi gospodar, sama stvara od pakla nebo, od neba pakao.’’
Džon Milton
Razmišljam, evo već nekoliko dana, u koji bih žanr svrstala roman Ana O, Metjua Blejka. Laguna, koja je izdala ovaj roman, okarakterisala ga je kao triler. Ne mogu da se odlučim da li on žanrovski pripada trileru najviše kategorije, snažnoj i ubedljivoj psihološkoj drami, naučnoj studiji ili, ponajmanje, naučnoj fantastici. Ili su u njemu sublimirane kategorije svih ovih, pa i još više žanrova. Dok razmišljam, verovatno bi najbolje bilo da se vratim na sam početak i otkrijem kako i zašto je ovaj roman nastao.
INSPIRACIJA ZA ROMAN ANA O
Autor romana Ana O, Metju Blejk je obrazovan i harizmatičan čovek. Bilo mi je interesantno da proučim njegovu biografiju. Završivši studije engleskog jezika na Univerzitetu u Daramu i oksfordskom koledžu Mertom, počinje da radi kao istraživač i pisac govora u Vestminsterskoj palati.
U želji da napiše knjigu, dugo je tragao za dobrom idejom koja bi poslužila kao tema za roman. Opsežno istraživanje dovelo ga je do zanimljivog otkrića da prosečna osoba provede trideset tri godine svog života u snu.
Nakon tog otkrića shvatio je da je našao izvrstan materijal za svoj prvi roman, upravo ovaj o kome pričamo, Ana O.
Započeo je potragu za pisanim dokumentima i dokazima o zločinima koji su u korelaciji sa snom počinilaca, o nedovoljno istraženom fenomenu „mesečarenja’’, te sindromu rezignacije. U doslovnom prevodu, rezignacija znači skrušenost, predanost volji Božjoj, pomirenje sa sudbinom, odnosno sa onim što je neizbežno, spremnost na sve.
U psihologiji, po mom laičkom shvatanju, značenje bi bilo nalik nečemu što bismo nazvali „bekstvo u san’’ koji može trajati godinama bez svesne volje te osobe. Moram priznati da mi je sve ovo delovalo kao naučna fantastika, kao nešto nemoguće. Međutim, sve ovo što je Blejk istražio dovodi do veoma zanimljivog i uzbudljivog pitanja, do premise na kojoj je izgrađen roman Ana O: da li je osoba koja tokom sna počini zločin kriva ili ne. I eto zapleta koji je više nego interesantan.
OSNOVE ROMANA ANA O
Debitantski roman Metjua Blejka, Ana O, izgrađen je na gorepomenutoj teoriji i samim tim obećava čitaocu neizvesnost do samog kraja. Do poslednje rečenice.
Ana Oglivi, protagonistkinja romana, mlada je žena optužena za jeziv zločin. Problem je u tome što je Ana nakon izvršenog zločina zaspala snom koji traje već četiri godine. Dokazi protiv nje postoje, ali niko ne može biti siguran u validnost tih dokaza.
Tajnu, a samim tim i potvrdu svoje krivice, Ana je povukla u četvorogodišnji san. Na doktoru psihologije, specijalisti za poremećaje sna, i forenzičkom psihologu Benediktu Prinsu, jeste da pronađe način kako da probudi Anu, ne bi li ona dobila pošteno suđenje.
Ana uz njegovu pomoć izlazi iz dubokog sna, ali ostavlja dr. Prinsa da se kreće kroz zamršenu mrežu istine i obmane u vezi sa njenim slučajem.
Profesionalni i posvećeni psiholog ulazi u Aninu prošlost i događaje koji su doveli do ubistva Aninih prijatelja i poslovnih partnera.
Narativna struktura romana Ana O sadrži Anine dnevničke zapise i stalnu smenu perspektiva gledanja na sam slučaj. Ovakav narativ daje romanu misterioznu slojevitost, te je svaki sloj sve zagonetniji, što bi, verujem, psiholozima i psihijatrima bilo veoma intrigantno, zanimljivo. Blejk prosto poziva čitaoce da dovedu u pitanje pouzdanost sećanja svih likova.
NEISTRAŽENE DUBINE LJUDSKOG UMA
S obzirom na to da se u romanu Ana O istražuje sindrom rezignacije i složenost ljudske svesti, čitalac može da oseti briljantnost i oštrinu Blejkovog razumevanja psiholoških dubina.
Dok njegov lik, dr. Prins, pokušava da probudi Anu iz četvorogodišnjeg sna pružajući joj nadu, granica između stvarnosti i iluzije postaje sve zamagljenija. Na upornom, zainteresovanom i posvećenom čitaocu je da zaroni u maglu kako bi razaznao i razdvojio istinu od obmane.
Roman zahteva spremnost da se upustite u ovu avanturu, sa strpljenjem i poverenjem, jer na nekom nivou, ovo je istinita priča. Ovakvi slučajevi zaista postoje i više puta su potvrđeni u psihologiji i forenzici.
DA LI JE ROMAN ANA O – SAVRŠENSTVO?
Istina je da roman Ana O ima fenomenalnu temu, sjajnu ideju, ali po mom mišljenju, nije savršenstvo od romana. Iskrenost pre svega. Zašto?
Postoje greške, ali su one minorne i mogu se pripisati prvencu. Narativ i sve gorepomenuto obećava mnogo, no povremena stagnacija pa i predvidljivost u ovoj priči kao da romanu krešu krila i sputavaju njen zamah.
Kao da u samom autoru postoji izvestan strah od punog pera njegovih ideja. Strah od preterivanja jasno oslikava Blejkove dileme i slepe ulice u koje je zalazio dok je pisao roman Ana O. Taj momenat lutanja osetila sam posebno u poslednjim poglavljima.
Ako ipak odlučimo da oprostimo Blejku zalaženje u ćorsokake, odbacimo početničku grešku ili tremu, mogu da kažem da je, uprkos svojim manama, Ana O roman vredan pažnje.
Mora se priznati Blejku da je hrabar autor koji se hvata u koštac sa složenim istraživanjem psiholoških intriga i fantazija ljudskog uma.
Osim toga, uprkos povremenoj predvidljivosti, Blejk uspešno vodi čitaoca kroz neizvesnost, držeći ga budnim i angažovanim dok plovi kroz preokrete i zavere.
SIMBOLIKA I TEMATSKI SLOJEVI
U romanu Ana O posebno mi se dopalo što Blejk vešto koristi simboliku i aluzije na frojdovsko učenje, kao i grčke tragedije, konkretno Euripidovu „Medeju’’ ili pak Šekspirov „Magbet’’.
Simbolika je jedan od tematskih slojeva i hajde da ukažemo na lajtmotiv koji dominira ovim delom.
Jedan od značajnih tematskih slojeva u romanu je etički sloj, koji oštro kritikuje neetički pristup lečenju psihički obolelih pacijenata, posebno onih koji su prekršili zakon.
Autor se bavi problematikom eksperimentalnog lečenja gde su pacijenti tretirani kao pokusni kunići. Na kraju, kako dokazati njihovu krivicu ako su zločin počinili u stanju mesečarenja ili su nakon izvršenog zločina zaspali? Gde je istina? Kako do nje?
Opravdavanje nasiljem, kao što su jezivi eksperimenti bez pristanka pacijenta, zabranjeno je i kažnjivo. Takvi postupci predstavljaju linčovanje pod maskom naučnog eksperimenta. Ako tome dodamo zvanična odobrenja Ministarstva zdravlja, dobijamo klasično srednjovekovno mučenje.
BLEJKOVI LIKOVI
Dok simbolika i etika daju dubinu Blejkovom narativu, likovi romana Ana O, posebno dr. Prins i Ana, složeni su i nijansirani. Čitalac je naprosto uvučen u njihov svet. Zajedno sa njima, neminovno se susreće sa pitanjem krivice, nevinosti, savesti, prirode stvarnosti. Koliko je stvarnost takvih ljudi realnost, a koliko odraz u iskrivljenom ogledalu?
Sam Prins je svojim mentalnim sklopom i svojom posvećenošću sve više upleten u slučaj svoje pacijentkinje Ane, te čak i njegovi motivi dolaze u pitanje. Čitalac tone u sve dublje i intrigantnije slojeve ove priče.
MOJA PREPORUKA: ZAŠTO DA, ZAŠTO NE
Mogu na kraju da zaključim da, iako roman Ana O ima svoje mane, debi Metjua Blejka obeležava ga kao perspektivnog pisca čije će nove naslove, ukoliko ih bude, čitaoci nestrpljivo čekati u knjižarama.
Preporučila bih ovu knjigu posebnim čitaocima sa određenim mentalnim sklopom. Onima sa snažnom voljom, pažnjom i istrajnošću. Strpljivim čitaocima.
S obzirom na to da sam sama smestila roman Ana O na tromeđu žanrova, on se čita sporo i strpljivo, studira se svaka rečenica i činjenica, traži se veza sa prethodnom. Ovo može biti dosadno za ljubitelje brzog razvoja radnje.
Ostavljam mogućnost ljubiteljima trilera kao i stručnjacima iz domena psihologije da procene ovaj roman, pronađu mu vrline i mane.
I još jedna sitnica za kraj. Volim da gledam filmove i serije koji su nastali po nekoj knjizi.
Činjenica je da je roman Ana O veoma filmičan i da pruža širok manevarski prostor sedmoj umetnosti.
Dodajmo i to da je Metju Blejk Britanac i mislim da svi znamo koliko su dobri britanski filmovi i serije snimljene u produkciji BBC prvenstveno. No ni Netflix ne zaostaje.
Mnogo bih volela da roman Ana O bude ekranizovan. Da Britanci po ovoj knjizi snime seriju. Bio bi to pun pogodak!
Pročitajte i procenite sami!
Svetski bestseler
Preporuke časopisa Times, Observer, People
Preporuka Pacijent